dag 15 sawgrass mills and Everglades

14 augustus 2018 - Fort Lauderdale, Florida, Verenigde Staten

Richard was de eerste vanochtend om de zonsopgang te fotograferen. De gouden bal komt precies op vanuit de atlantische oceaan, maar doet dat alleen voor de vroege vogels. Wij lagen nog lekker te knorren om 7 uur. Voor ons de wekker om 8 uur, ontbijtje om half negen en om half tien door naar de Sawgrass Mills. Daar stonden de meiden al op Mafalda te wachten. Hier zit het grootste overdekte winkelcentrum van Florida en heerlijk dagje uit voor de dames. Voor de mannen stond Everglades op het programma. We stapten dus met zijn vieren in de Camaro. Helaas begon de dag regenachtig dus de kap kon niet meteen open. Gelukkig was dit alleen in de ochtend. We keken eerst even Ubij de sawgrass airboats maar zagen alleen langgerekte gras velden. We zochten wel iets met mangrove bomen. Dus door naar de highway 41 daar zit het vol met de airboten. We vonden een leuke met 6 zitplaatsen maar die was helaas al volgeboekt. Hij adviseerde ons naar het zuiden te rijden. Bij Robert is here linksaf. Daar zaten kleine airboten en je kon er meer alligators zien. Dus wij weer op weg. Onderweg een benzine stop en een subway broodje. Rond de middag kwamen we bij de alligator farm. Allemaal alligators maar de airboot ride duurde maar een kwartiertje en je zit er met 20 man op. We zochten een iets intiemere boot. Dus na een bezoek aan de alligatorfarm, waar we een showtje zagen waar de dierenbeweging in nederland korte metten mee zou slaan, weer terug naar de 41. Toch echt de place to be voor een airboat ride. Na wat gebel kwamen we uit bij de airboates in everglades dit com. Hier konden we een privé tour krijgen. 320 dollar met zijn vieren.  We spraken af bij een benzine pomp en hier werd het financiële gedeelte geregeld. Na mijn pin actei konden we nog snel even naar toilet en daarna achter een witte pickup aanrijden. Niet echt professioneel dacht ik nog. Wat als hij er nu vandoor gaat ben ik mijn geld kwijt. Gelukkig reed hij naar een plek waar we werden opgewacht door kapitein Billy. Een ervaren jongen die al jaren achtereen zo’n 6 groepen per dag rondvaart in de glades. Hij kent de routes op zijn duimpje. Het was niet nodig om mosquitospray te gebruiken maar hij adviseerde wel zonnebrand te smeren. Het zonnetje was inmiddels weer lekker gaan schijnen. We waren best gespannen met zijn vieren, maar eenmaal opweg viel het best mee. De boot gleed met gemak door het hoge gras. Er was veel water gevallen de laatste tijd dus dat ging goed. Over een route van ongeveer 8 mile lied hij ons alligators van een jaar zien, een nest met 30 alligators met moeder, twee grote mannetjes alligators, verschillende vogels, sprinkhanen en vissen. Hij wist ons te vertellen dat niet de alligator boven aan de voedselketen staat in de glades maar de Python. Deze slang was recentelijk een paar keer gevangen met zelfs een keer een alligator in haar buik. We zijn geen Python tegengekomen vandaag. Na anderhalf uur legde Billy weer aan met voor ons een ervaring rijker. We waren de klompjes vergeten maar hij had er zeker een verdiend. Lukas had het een beetje gehad gedurende de dag maar na deze rit was hij ook weer opgewekt. We pikten de dames op om 6 uur in de mall. Deze hadden lekker geshopt. Wij aten daar ook nog even een hapje mee in de zgn foodcourt. Een grote ruimte met allemaal verschillende soorten eten. Nog wat onderbroeken gehaald en terug naar hotel waar we rond negenen aankwamen. Lukas wilde graag nog wat nike sportschoenen halen maar dit was helaas niet gelukt. Omdat het hotel verbouwd wordt zijn er maar de helft van de gasten. Hierdoor lekker rustig. Iedereen begint een beetje vermoeid te raken, daarom proberen we morgen wat rustiger aan te doen.

1. Jose van Hooff:
    15 augustus 2018