weer thuis

21 augustus 2018 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

In Leeuwarden gebeuren ook mooie dingen. Sijmen en Hedwig stuurden wat foto’s van de reuzen die daar rondlopen, indrukwekkend. Hier is onze vakantie nu voorbij. Vanochtend nog een laatste keer ontbijten bij Friendlys, koffers gepakt , voor de laatste keer de Amerikaan gestart en op naar het vliegveld. Auto’s ingeleverd by de car rental. Bij het inchecken van de koffers maakte Richard nog een laatste prank: shit paspoort vergeten! Ja tuurlijk Ries. Katinka heeft ze toch. Nee serieus!!! Het was geen grap maar echt waar. De pasoorten lagen nog in het kluisje op de kamer. Nu snel handelen. Richard met Tim in de eerste de beste taxi en teruggeraced naar het hotel. Gelukkig na uurtje waren ze weer terug en konden we de koffers inchecken. Close call. Maar goed dat we op tijd waren vertrokken. Na een rustige reis via Detroit goed en wel aangekomen in Amsterdam waar onze reis drie weken geleden begon. Een rondreis door het diepe zuiden van de USA. Een heerlijke streek om vakantie te vieren. Om er te wonen weet ik niet, daarvoor hebben we alleen de mooie stukjes gezien. Als je goed verdiend is het er goed toeven. Maar voor de normale burgers is het hard werken. We spraken bijvoorbeeld de serveerder in een oesterbar en die had het niet breed. Alles gebaseerd op gemaakte vriendelijkheid. Als je iets krijgt eindigt de zin ook altijd met here you are sweety of hon of dear of dude of iets van die strekking. Ook de puriteinse levenshouding is nogal beklemmend. Het begon natuurlijk bij mijn binnenkomst in de states die nogal wat tijd kostte. Ook het feit dat jongeren onder de 21 niet in een uitgaansgebied mogen komen. Wij moesten zelfs legitimatie tonen om een bar binnen te gaan. Dat gaat in NL wat losser. Ook zijn er overal restrooms die vaak gratis zijn. Niet altijd top of de bil maar ook niet smerig. De wegen zijn goed begaanbaar en vaak 4 baanswegen. Natuurlijk is er meer ruimte als in NL om dit te doen. Max snelheid is 70 mile wat staat voor ongeveer 120 km/u. Ze rijden wel lekker door allemaal, zelfs de vrachtwagens. Het zijn ook allemaal grote autos hier met veel vermogen. Echte benzine slurpers. Maar dat kan ook omdat de prijs van peut hier bijna drie keer zo goedkoop is. Wat gaat er in de USA gebeuren als er geen olie meer is en de vermogens van de wagens flink wordt gereduceerd....ik heb niet echt het idee dat ze er hier al mee bezig zijn. Ook worden alle boodschappen nog in plastic tasjes gestopt. Waar is Al Gore? Slechts in een hotel waren ze bezig de plastic rietjes in kartonnen rietjes te veranderen. Dat was echter geen succes, na enkele minuten braken de rietjes open en kon je die niet meer gebruiken. We begonnen en eindigden in Orlando. Een stad met veel vertier en altijd wat te doen. Natuurlijk de grote pretparken en zelfs Kennedy space center op minder dan een uurtje afstand of anders het strand bij de atlantische kust of Mexicaanse golf. Genoeg keuze in hotels. Hier hoef je je niet te vervelen. Dit geldt eigenlijk ook voor fort Lauderdale. Ik houd van de zee en voor mij was dit hotel ook een topper. Jammer alleen dat het hotel net gerenoveerd werd. Vanuit hier kun je het hele zuiden bestrijken. Ik vond het hier wel heel druk op de wegen. De ride in de airboat vond ik echt fantastisch en zal ik niet snel vergeten.

De rondreis in onze eigen GMC Yukon Denali was ook perfect. Deze grote auto bracht ons met speels gemak naar alle plaatsen die we wilden bezoeken. Met de walkie talkies die we uit Nederland hadden meegenomen konden we blijven communiceren. Eigenlijk hadden we in alle steden wel een of twee meerdere dagen langer kunnen verblijven maar over het algemeen hebben we de hotspots wel gezien. Onze reisleider Richard had zich van tevoren goed ingelezen en de hotels had hij allemaal online geregeld. Het mooiste was de diversiteit van de hotels. Van appartement, blokhut tot luxe hotel en alles wat daarbinnen valt en bijna allemaal met een zwembad. Zelfs een hotel waar de eenden de lift nemen naar het dakterras. Sommige hotels in het centrum waardoor we niet om Valet parking heen konden. Toch raar om je auto sleutels af te geven. De steden die we aandeden waren de steden met historie en muziek. Savannah met zijn pleinen, Nashville met de country, Memphis met de blues en martin luther king en New Orleans met zijn Jazz en mooie huizen. Alle optredens die we hebben gezien in deze steden waren fantastisch, maar mijn voorkeur blijft uitgaan naar de blues in Memphis. Tijdens ons verblijf in Fort Lauderdale had ik nog wel naar Miami gewild maar een relaxed dagje aan het strand waren we ook wel aan toe. Keuzes. De twee stadjes die we aandeden tijdens onze tocht door de Smokey mountains waren ook mooi. Wat me opviel was dat er erg veel bos is is deze gebieden. Gezelschap. Omdat we al drie reizen samen hebben gemaakt wisten we wat we aan elkaar hadden. Drie weken is een mooie tijd wat dat betreft. Door de drive van Richard hebben we eigenlijk alles gedaan wat we wilden deze reis. Daarom gaat het laatste klompje deze reis naar hem.

1. Sjaak en Jeannette.:
    21 augustus 2018
    Een mooi geschreven relaas over jullie trip naar Amerika. Nu weer terug naar de normale wereld en wachten het werk en de scholen weer. Welkom thuis maar weer en bedankt dat we met jullie mee mochten kijken op jullie reis. Zien jullie later. Groetjes Pa en Ma Mostert.
  2. Jose van Hooff:
    21 augustus 2018
    wauwwww wat een mooie verhalen heb je geschreven,het was heel leuk om dat te lezen,
    zoals ik al eerder zei:jij mag van mij ook een klompje hebben,je hebt er nog wel over heb ik gehoord.groetjes uit inmiddels Oisterwijk