Dag 6 Savannah naar Blowing Rock

5 augustus 2018 - Blowing Rock, North Carolina, Verenigde Staten

Vanochtend beetje uitgeslapen en om 9 uur ontbijt. In B historic hotel is dit een a la cart ontbijt. Voor ons veel eieren en toast met koffie en orange jus. Om half elf de auto voor laten rijden zodat we op weg konden naar onze volgende bestemming in de Smokey mountains. Deze tocht zou de langste zijn van onze vakantie met ongeveer 340 mile in 5 uren. We doorkruisten de staten Georgia, South Carolina en North Carolina en passeerden Charlotte, een stad met ongeveer een half miljoen inwoners.

Wat opvalt is aan de wegen is dat ze redelijk tot goed begaanbaar zijn maar dat er wel overal rubber langs de weg ligt. Dit wordt echter niet meteen opgeruimd. Ook zien we dat alles groen is en heb ik nog geen grote vlaktes gezien. Alleen maar bomen langs de weg van Orlando tot aan hier. Het hoort normaal gesproken iedere dag te regenen maar tot nu komen we goed weg met af en toe wat spettertjes.

Het landschap is voor de rest vrij vlak tot aan north Carolina, vanaf daar komt er wat meer glooiing. Het laatste stuk vanaf het plaatsje Hickory komen de bergen en is het eindelijk wat rustiger op de weg. Hier krijgen we wat meer het lokale gevoel. Benzine tanken doe je door vooraf een betaling te doen van wat je denkt te tanken, achteraf krijg je dan het verschil terug. De prijs voor een gallon is ongeveer 2,70 dollar voor een gallon. Halve tank voor de Denali koste ongeveer 25 dollar, dus goed te doen. Zelfs voor onze slurper. De auto bevalt enorm goed. Gas even licht intrappen en hij spurt vooruit. Ook de temperatuur is vrij constant, tussen de 85 en 95 graden. Dus de hele dag met de korte broek en T-shirt.

Om een uur of 5 komen we dan aan bij de Riverside log cabins. 10 grote caravan chalets naast een beekje iets voorbij Blowing Rock. We zijn weer toe aan wat ontspanning en zien een stel banden liggen naast het beekje. Zwembroek aan, band in het water en plons. Alhoewel plonszen lukt niet echt omdat dit beekje op de meeste plaatsen maar 30 cm diep is. Toch even een paar honderd meter gedobberd om de banden. Heerlijk. Temperatuur hier ook iets lager omdat we in het zuiden van de Appalachen zitten, een bergketen in het oosten van de VS. Het plaatsje ligt op een hoogte van zo’n 1000 meter.

Om 19:00 is iedereen gedouched en wel en willen we de Blowing Rock bezoeken. Een bergtop, maar wel een van de oudste attracties in de buurt. U raad het al. Het is vercommercialiseerd en ze sluiten om 19:00. Morgen weer een kans.

Dan maar een steakje eten in restaurant in de buurt. Outback Steakhouse is een bekende keten in de US. Eerst moesten we al 40 minuten wachten op een tafeltje en toen het eten op tafel stond kreeg Katinka een erg droge steak. De volgende steak werd gebracht door de manager. Bij het aansnijden bleek deze ook enorm doorgebakken. Minpuntje voor de kok. De overige biefstukken waren overigens wel goed.

Bij terugkomst in de lodge hadden Richard en Tim een kampvuurtje opgestookt wararwe nog tot 23:00 een woordspelletje hebben gespeeld. Onder een prachtige sterrenhemel in de smokeymountains zijn we vlak voor middernacht gaan slapen. O ja ook nog een vallende ster gezien.

Voor de opvallende lezer: de temperatuur wordt hier uitgedrukt in graden Fahrenheit.

1. Henny:
    6 augustus 2018
    Net als bij jullie hebben wij een prachtige sterrenhemel de laatste dagen.maar jullie hebben net wat extra's een vallende ster.
    Het riviertje zal een verademing zijn na een rit is het heerlijk dobberen.Wij pakken de fiets en gaan langs het Prinses Margriet kanaal met de pont over.Vorig jaar vanuit de lucht nu de tocht over land.
    Prettige reis verder genieten van jullie verhaal en halen meteen onze topo weer op.tuut
  2. Hedwig:
    8 augustus 2018
    Prachtige foto's en verhalen. Wat een mooi avontuur zo samen familie !!