dag 11 Memphis naar Vicksburg

10 augustus 2018 - Vicksburg, Mississippi, Verenigde Staten

We zouden vanochtend vroeg vertrekken om langs de oevers van de Mississippi naar het zuiden te rijden. Wekker stond om 7 uur voor een ontbijtje maar omdat Katinka niet goed geslapen had bleven die nog even liggen. Na het ontbijt checkten wij uit en stapten weer in onze vertrouwde Yukon. Het is een heerlijk geronk als je de V8 weer start. Voortgedreven door 420 paardenkrachten spurt de SUV al vooruit bij de minste aanraking van het gaspedaal. De routeplanner werd ingesteld op Vicksburg met als tussenstop Clarksdale. Totale duur ongeveer 3,5 uur. Dat is redelijk. We willen nu graag de US-61 volgen en niet de snelweg. US-61 noemt men de blues highway waar vele blues artiesten hun songs hebben opgenomen. De originele route 61 loopt parallel aan de huidige. Dit is hoe ik me Amerika had voorgesteld met vervallen pompstations, oude verroeste Cadilacs langs de weg en kleine houten huisjes genaamd shotgun. De naam is gegeven omdat je niets raakt als je een schot lost in het huis, er staat namelijk niets in. Bij Visitors centre in Tupica even wat folders gehaald en daarna op weg naar de crossroads in Clarksdale. De legende gaat dat op de kruising van US-61 en US-49 Robert Johnson zijn ziel heeft verkocht aan de duivel om zo de beste blues gitarist te worden. Ondertussen hadden Richard en Katinka ons ook weer ingehaald en drinken we kop koffie met een taco bij Taco bell. Dan door naar Vicksburg. We rijden langs eindeloze katoenvelden, het is katoen zover het oog reikt. Naast katoen ook veel mais. Hier in de Mississippi delta veel meer landbouw dan in het oosten. Heel rustig ook op de weg. Meeste verkeer gaat toch via de snelweg. Waar je langs de wegen in het oosten veel bomen langs de weg zag staan kun je hier ver over de velden kijken. Bij Vicksburg horen we via de walkie talkie dat we de national military walk gaan rijden. We krijgen een korte film te zien van het beleg van Vicksburg aan het eind van de burgeroorlog in 1863. Deze stad heeft lang stand gehouden tegen het noordelijke union leger.Daarna een rondrit met eigen auto rondom de stad. Hoogtepunt in deze tour was de kanonneerboot die opgevist was uit de Mississippi en tentoongesteld. Na deze leerzame onderbreking over de gevechten tussen north and south: union tegen confederaties gingen we op zoek naar ons hotel. Vandaag blijven we een nachtje in de Duff green mansion. Een huis in antebellum style, gebouwd in 1856. Het diende als woonhuis, hospitaal tijdens de burgeroorlog, weeshuis en woonverblijf. Het huis is in de tachtiger jaren weer opnieuw opgetrokken in de originele stijl met antiek ruikende meubeltjes en schilderijen van de belangrijke generaals Grant (union) en Pemberton(confederate). Door zijn verleden wordt dit huis ook wel beoordeeld als haunted house. Tim heeft de afgelopen drie dagen niet kunnen slapen......we gaan het beleven vannacht. Na aankomst een heerlijke plons in het zwembad. Bij aankomst de mededeling dat er geen badmeester aanwezig is dus diende men het hoofd boven water te houden. Na de duik op pad voor een lekker diner. We kregen de tip om op de rooftop van 10 south bar en grill te gaan eten of anders Rusties drie blokken verderop. Helaas waren beide tenten al vol met een wachttijd van een uur. Op tijd reserveren dus de volgende keer op Vrijdagavond. Vervelend want we kregen wel honger. Vicksburg is gebouwd op een grote heuvel waardoor het erg lastig in te nemen was voor generaal Grant. Hierdoor zijn ook vele huizen bewaard gebleven. Prachtige huizen met een grote veranda in het dorp. Als laatste hoop naar  Anchuca, een bed and breakfast 50 meter van ons hotel...Echt heerlijk gegeten. De biefstuk, karbonade en kip waren heerlijk. Een dikke tien van alle 7. Morgen dan door naar New Orleans.

1. Jose van Hooff:
    11 augustus 2018
    het meeste wist ik natuurlijk al, ha ha.maar weer mooi om te lezen. mooie foto's ook..
  2. Pake en Beppe:
    11 augustus 2018
    Aan de kilometervreters,
    Ik zag op de Tom Tom, dat jullie inmiddels al in Minsk van Wi Rusland konden zijn, dus nog even dan wordt het wel Moskou.
    Een dikke 10 voor al die leuke avontuur verhalen.
    Groeten uit Oentsjerk