Dag 4, Maandag 13 April, Schiereilandje Danau

17 april 2020 - Danau, Brunei

Al rijdend langs de kust omhoog kom ik op een schiereilandje, aan de ene kant de zee en aan de andere kant de Danau rivier. De woningen liggen tegen de zee aan maar zijn vervallen, de omgeving is echter fantastisch. Een plek als dit in Nederland of Amerika zou een goudkust zijn. aan het einde van de weg parkeer ik de auto en zie wat vissers uitrusten onder een luifel. Ze kijken   me wat wantrouwend aan als ik wat foto’s van de bootjes maak maar laten me met rust. Het zijn dezelfde bootjes als we soms offshore zien bij onze platforms. Daar geld dat ze niet dichter dan 500 meter bij de platforms mogen komen maar daar zit wel de meeste vis. Ik heb ze dus al enkele keren weg moeten sturen. Misschien herkennen ze me. Als ik de steiger op loop zie ik een bejaard echtpaar met hun zoon vissen. Ze vangen kleine visjes maar hebben in ieder geval te eten vanavond. Ook hebben ze een krab gevangen. Als ik aan kom lopen ontsnapt hij net. De oude baas sprint er achter aan en klampt hem onder zijn voet. Hij kijkt me triomfantelijk aan. Als ik tegen hem zeg: ‘well done’ kijkt hij naar beneden, ik weet niet of ze engels spreken of alleen maar Maleis.

Omaatje staat te vissen

Op de terugweg rijd ik langs een kerkhof, de zerken zijn kleiner als in Nederland. Ook staan er flessen met een geel of oranje goedje bij de ingang. Zal eens aan collega vragen wat die voor dienen.

Laatste stop vandaag is aan het strand Tumpuan Telisai, een klein parkje waar je kunt picknicken, strand is klein maar leuk voor kleine kinderen. Veel kleine krabbetjes die alleen maar opzij lopen en kleine ronde balletjes draaien.