Dag 26+27, Dinsdag en Woensdag 26/27 Mei, Kater

29 mei 2020 - Liang, Brunei

Na de tocht van gisteren even een dagje thuis, ik pak mijn franse lessen maar weer eens tevoorschijn In principe zit ik hier nog een jaar en dan moet ik weer wat anders gaan doen. Als je frans spreekt heb je een streepje voor bij dit bedrijf dus niet onverstandig om hier wat tijd in te investeren. Ik heb het bistro setje van het dames guesthouse gepakt dus ik kan ook even lekker buiten zitten. Beter als continu binnen in de airco. Als Mark ’s avonds langs komt vraag ik of hij de stoelen wil testen. Mark houdt van gezelligheid en laat dat geen twee keer zeggen, hij haalt nog snel even de JD uit zijn huis. Arif komt er ook bij zitten en praten over onze toekomst bij Total. Zeker het leven van een expat is op dit moment geen pretje. Arif werkt normaal in Denemarken maar kan hier niet weg. Daarom neemt hij tijdelijk de positie van mijn back to back over die niet hierheen kan komen. Op wat voor manier gaat er binnenkort weer gevlogen worden. Aangezien we een keer in de maand intercontinentaal vliegen zitten we niet te wachten op 14 dagen quarantaine. Zeker niet op een hotelkamer die je niet mag verlaten. Dat was het geval met een collega vorige week. In Brunei zijn ze erg strikt. Daarom zullen de periodes misschien wat langer worden voor ons met een 6 weken op/af schema. In het geval van verplichte quarantaine moet je dan denken aan 4 weken thuis, 2 weken quarantaine in Brunei, 6 weken werken. Schiet maar op met dat vaccin. Ook de situatie bij de oliemaatschappijen schept wat onrust. Met de lage barrel prijs wordt er weinig geïnvesteerd in nieuwe projecten. Dus minder kans voor ons op een internationale plaatsing. Ondanks de donkere wolken gaat het avondje snel en onder het genot van een glaasje Whiskey met ijs is het al snel 10 uur en de mannen moeten morgen weer aan het werk. Je kunt overigens in het land geen alcohol kopen. Bij binnenkomst op het vliegveld mag je wel een fles sterke drank of 9 blikjes bier meenemen. Omdat de grenzen dicht zitten weelt de ondergrondse handel tierig. Voor een fles Jack Daniels wordt bijna 100 dollar betaald. Normaal drink ik een of twee blikjes bier per week dus de glaasjes whiskey kwamen wel even binnen. Ik ben sowieso voorzichtig met sterke drank. In mijn jonge jaren in Bergum eens bij Jan Maurice, die we Janmo noemden, aan de Vieux gezeten toen zijn ouders niet thuis waren. Dat nooit weer. Gelukkig kan ik uitslapen en met een lichte kater maak ik er meteen maar een Netflix dagje van op Woensdag. De serie ‘the Getdown’ gaat over de New Yorkse wijk Bronx in de jaren 70 met lekkere funkie muziek. Ik had vroeger ook nog een langspeel plaat van Rappers Delight uit die tijd. Pure nostalgie.

Met Arif, Mark en Jack