Dag 15, Vrijdag 24 April, de maan heeft zich niet niet laten zien

25 april 2020 - Liang, Brunei

Gisteren heeft de Imam de maan niet gezien, daarom begint Ramadan morgen pas, anders vandaag. Dit is de tijd dat de Moslims een maand lang gaan vasten. Dus niet eten en drinken overdag met veel tijd voor gebed. Speciaal in deze contreien is het niet drinken lastig als je hard werkt. De projecten zullen daar dan op aangepast worden. Van ons wordt ook verwacht dat we dan niet openbaar gaan eten en drinken. Als ik volgende week weer op kantoor ben neem ik mijn koffie met koekje mee naar mijn kantoor.

De Moskeeën zijn nog steeds dicht ivm Covid. Brunei heeft niet echt veel last van het virus 138 personen hebben het gehad en slechts een dode, twee mensen liggen op de IC. Zou dat door de hoge temperatuur komen? Sinds Januari zijn er 12 duizend tests uitgevoerd, dat dan weer wel. De Sultan heeft speciaal hiervoor , binnen een maand, een speciaal laboratorium uit de grond laten stampen. Er is aangegeven dat als er 28 dagen geen nieuwe gevallen bijkomen de restricties versoepelt worden. Laatste nieuwe geval was 19 April.

Bijna al de vliegbewegingen zijn gestopt en iedereen met een werkvergunning, zoals ik, mogen niet weg. Ook komt er bijna niemand meer binnen. Sommige grote winkels in Bandar zijn wel dicht maar de kleine indian shops blijven open. Restaurants mogen alleen take-away meegeven. Ministery of Health, MOH heeft een speciale website, net als RIVM bij ons (moh.gov.bn)

Vandaag een dagje thuis. In de ochtend een uurtje hard gelopen en tussen de middag de oogjes even dicht. Ik ben begonnen aan de serie Vikings op Netflix. Over precies een week mag ik weer aan het werk. Kijk er wel naar uit eigenlijk. Alhoewel ik me niet verveel wil ik wel weer onder de mensen zijn. De natuur is hier prachtig. Dankzij de enorme winsten van de oliemaatschappijen natuurlijk want zonder zal, net als in Maleisie en Indonesie ,het landschap overgenomen worden door de vele palmolie bedrijfjes. De Sultan verdient goed aan de oliegelden, hij geeft de mensen voldoende om normaal van te leven. Daardoor is er geen behoefte de bossen te kappen. Maar wat gebeurt er als dit geld niet meer binnenkomt…

Kijkend naar deze drie weken probeer ik het positieve ervan in te zien. Natuurlijk mis ik Mafalda, Tim en Lukas. De rest van de familie ook natuurlijk maar die had ik toch niet mogen bezoeken. Misschien is het wel goed dat ik hier even een periode in 'retraite’ zit. Even rusten na de drukke periode. Vanaf December eigenlijk continu bezig geweest. Na 4 weken werk in December het feest van Mafalda gevolgd door de drukke kerstdagen ,nieuwjaarsfeest ,daarna 4 weken werk met de bijkomende jetlags, in Februari naar Praag met Richard , toen skiën in Kaltenbach en weer aan het werk voor 6 weken straight. Begrijp me niet verkeerd, die activiteiten had ik voor geen goud willen missen maar even geen verplichtingen is dan ook wel lekker. Even resetten. Nu heb ik een bepaalde routine 7:30 opstaan, cornflakes met yoghurt, mijn log schrijven van de vorige dag, foto’s ordenen op harde schijf, op internet de dag doornemen van het nieuws in Nederland, in de middag een broodje ei, 13:00 naar OPP voor temperatuur check, rondrijden in Brunei op zoek naar een goed verhaal, rond 17:00 weer thuis, even facetimen met de familiy, 19:00 komt Mark met een pannetje eten, 20:00 Netflix, 22:30 boek lezen op bed, 23:00 oogjes dicht en snaveltjes toe.

1. Sjaak en Jeannette.:
    25 april 2020
    En morgen gezond weer op Freek!!
  2. Freek:
    26 april 2020
    Dat is het belangrijkste inderdaad.