Dag 1, Vrijdag 10 April, Uitslapen!

17 april 2020 - Seria, Brunei

In verband met het Corona virus kan ik niet naar huis. Normaal 4 weken werk, 4 weken thuis maar dat zit er nu niet in. Na 6 weken werk toch een paar weken vrij. Wat te doen in een onbekend land tijdens deze vrije dagen. We zijn in twee groepen gesplitst. de ene werkt en de ander is vrij. Het is verboden om contact te hebben met de andere groep. In het geval de ene ploeg is besmet kan de andere het meteen overnemen.

Na een goede nachtrust werd ik rond 9 uur wakker, heerlijk na 6 weken lang om half zes op te staan eindelijk weer eens uitslapen. Ik heb wat eten geregeld bij onze catering zodat ik in ieder geval ontbijt en lunch kan maken met brood, eieren, melk, Nutella, appels, yoghurt en cornflakes. In de middag besluit ik naar Seria en Kuala Belait (KB) te rijden, dit zijn de twee grootste plaatsen in de omgeving en tevens het hart van de oliewinning van het land. In Seria komen we vaak bij Kaisen om er sushi te eten.

Aangezien alle publieke sectoren gesloten zijn kan ik de musea en gebouwen niet bezoeken. Dus komende 21 dagen maar doen met de openbare plekken. Het eerst bezoek ik het Billion Barrel monument. Dit ter ere van miljard vaten met olie uit Brunei ( barrel is ongeveer 159 liter ). Het begon in 1929 en het monument is in 1991 opgericht met 5 pijlen naar boven die de richting van de olie symboliseren uit 5 verschillende velden (volgens plakkaat ter plaatse). Alhoewel er lokaal ook gezegd wordt dat dit de 5 zuilen van de Islam voorstelt.

Billion Barrel Monument

Door naar KB, een iets grotere stad aan het einde van het land. Achter de rivier de Belait, is de grensovergang met Maleisie met meteen daarachter het dorpje Miri. Dat is het Sodom en Gomorra van de streek waar de lokale bevolking helemaal los kan gaan zonder de regels van Brunei. KB is de een na grootste stad van het land met veel werknemers van Shell. Rijdend langs de rivier valt mijn oog op een overkapte markt, normaal leuk foto momentje maar deze keer ben ik veilig in de auto gebleven en durfde de markt niet op. Hij leek me ook vrij leeg, wat logisch is op dit moment. Het bleek de nieuwe Pasarneka te zijn een markt voor vlees en vis. Een monument ter ere van de 50ste verjaardag van de Sultan staat even verderop.

Op de terugweg naar ‘huis’ even stoppen in Seria om te pinnen. Hier een internationale bank waar ik vertrouwd kan pinnen. Meteen even een rondje om gelopen en bij terugkomst bij de auto een papiertje onder de ruitenwisser. Shit heb ik dat, dikke boete voor foutparkeren. Als we hier normaal gaan eten ’s avonds nooit een probleem. Alles in Maleis natuurlijk, dus ik een foto gemaakt en in de app groep van collega gezet. Was bang dat het een dikke boete is. Collega’s lachen: Had je maar 50 cent (30 eurocent) moeten betalen. Nu moet je twee dollar betalen voor parkeren….

de bon van twee dollar

1. Sjaak en Jeannette.: