Donderdag 13 Augustus, dag 6, Routine

14 augustus 2020 - Bandar Seri Begawan, Brunei

Velen vragen zich natuurlijk af hoe mijn dag er zoal uitziet. Hoe slijt je de dagen in een ruimte zo groot als twee flinke zeecontainers. Pa en Ma vergeleken me al een beetje met Robinson Crusoe maar die zat wat langer alleen. Verhaal is overigens waar gebeurt met een Schot: Selkirk die in 1704 vier jaar lang op een eiland in de grote oceaan voor de kust van Chili moest overleven, alleen. Mijn ouders proberen iedere dag even een mailtje te schrijven over hun belevenissen, zij vertrekken vandaag met de caravan naar de camping.

Zoals jullie weten houd ik van methodiek, alles heeft zijn eigen plaats en volgorde. Een bepaalde routine in te bouwen is dan ook geen probleem, het volhouden en de fysieke kant is punt twee.

Mijn dag begint om 07:00 als de wekker gaat. De eerste paar dagen moet ik weer omschakelen naar de nieuwe tijdzone, hier is het 6 uren eerder, het is dan ook verleidelijk om lekker uit te slapen. Ik heb toch vaak een dag of 4,5 nodig om van de jetlag af te komen. Helemaal deze kant op. Op de een of andere manier heb ik minder lang last van jetlag is ik terugvlieg naar Nederland. Als ik dan de gordijnen opentrek is de lucht vaak strak blauw. Een ander voordeel van niet uitslapen is dat het grootste deel van de dag met daglicht kunt doorbrengen. Dat is psychologisch beter denk ik. Als je uitslaapt mis je toch een deel van dat daglicht. Aangezien het altijd om 18:30 donker is blijft er dan weinig over. Na het wassen en tandenpoetsen pak ik het ontbijt bij de voordeur vandaan. Deze staat op een stoel naast de deur. Als de stoel ‘normaal’ staat dan is de kamer bezet, staat hij schuin tegen de muur dan zit er niemand in die kamer. Ik kijk vaak vlug even de gang in om te kijken of er nieuwe ‘bewoners’ bij zijn gekomen. Daarna haal ik het rechter zit kussen van de bank, dat geeft me een opstapje van ongeveer 30 cm om wat oefeningen te doen, 10 minuten ochtendgymnastiek, voornamelijk steps met 3 sets van 2 minuten en wat strek oefeningen. Na de oefeningen zet ik de airco uit, anders wordt het zo fris hierbinnen, ik beweeg toch niet zoveel. Rond een uur of 8 neem ik dan mijn ontbijtje. De maaltijden worden aangeleverd in plastic bakjes met plastic bestek. Er zit helaas geen mes bij, in Azie eten de mensen met stokjes of met lepel en vork. Na het ontbijt probeer ik de wifi op te starten. Deze logt na een paar minuten niet gebruik automatisch af. Vaak moet ik een paar keer inloggen, als ik eenmaal ingelogd ben is de connectie redelijk snel maar niet stabiel. Als ik een slokje van mijn oploskoffie neem denk ik even terug aan de verjaardag van mijn vader vorige week. We hebben toen een  Cichorei drogerij bezocht, ‘de Sukerei’ in Damwoude. Hier werd uitgelegd hoe ze dik 100 jaar geleden rond moesten komen door het planten en rooien van de bloem waar ze vanuit de wortel Cichorei maakten. Dat was een surrogaat koffie, koffie voor de armen. Ik probeer op de zijkant van het zakje nescafe classic naar de ingrediënten te zoeken maar de lettertjes zijn te klein. Tijdens de koffie open ik de digitale telegraaf voor het laatste nieuws. Covid debat, rellen en de hitte blijven de headlines. Echt een sensatiekrant, niet echt objectief maar schrijvend voor de populist. Dat soort media zorgt wel voor een bepaalde polarisatie in de samenleving, maar eerlijk is eerlijk hij leest wel lekker weg zolang je zelf maar een filter op het nieuws legt. Koffie drinken en krantje lezen doe ik dan staand om zo niet de hele dag te zitten. Tegelijkertijd streep ik de dag af om mijn zelfgemaakte kalender.

Aftel kalender

Om 9 uur probeer ik dan een lesje franse les te volgen. Op ‘apprendre.tv5monde.com' kun je gratis lessen volgen op verschillende nivo’s. Er zijn honderden verschillende oefeningen dus ruim keus. Na een half uurtje schakel ik dan over op de schrijvers modus. Een stukje schrijven stimuleert het brein en ik vind het een leuk tijdverdrijf. Met dit soort ‘blogjes’ ben ik meestal twee uurtjes zoet met af en toe wat feitjes opzoeken op internet. Tussendoor loop ik wat door de kamer voor wat strek oefeningen. Ik betrap me erop dat ik dan als een soort John Cleese met grote stappen door de kamer loop. Iedereen herinnert zich de scene waar hij als een nazi door de eetzaal loopt als er een paar Duitsers zitten te eten in Fawlthy towers.

De mini bar met koffiehoekje

Rond het middaguur staat de lunch weer voor de deur, er wordt dan aangebeld omdat het nog redelijk warm eten is. Na het eten probeer ik dan een half uurtje mijn ogen dicht te doen. Voor de rest probeer ik het bed te mijden om zo toch in beweging te blijven. Na de siesta pak ik mijn boek.  Congo van Redmond O’Hanlon. Het lag al een tijdje in de kast maar door de dikte ( 561 bladzijden) nooit aan begonnen. Hij is een avonturier en wetenschapper die prachtige reisverhalen schrijft doorspekt met de nodige humor. In dit boek beschrijft hij zijn tocht door Congo naar ‘Lac Tele”. Hier ben ik dagelijks wel twee uurtjes zoet mee. Als ik zin heb dan nog een lesje frans en anders start ik zo rond drieën aan mijn dagelijkse bootcamp sessie. Nou ja bootcamp, zo kun je dit misschien niet noemen. Ik heb gegoogeld op ‘fitness zonder materiaal’ en de oefeningen die ik doe zijn een combinatie van kracht en cardio. Mijn voornaamste doel is fit blijven dus ik ga niet tot  het uiterste, een half uurtje lekker bezig zijn is het meer. Op Spotify heb ik de mix: “MIAMI 2020” gedownload, deze heeft ongeveer 120 beats per minuut. Mooi ritme voor de oefeningen. Op internet staan vele oefeningen waar ik een paar in willekeurige volgorde uitvoer, termen waar ik nooit van gehoord heb maar wel weet hoe ze ongeveer uitgevoerd worden. Gelukkig staat op you tube de correcte moves: squat, lunches, wall sit, plank, push ups. Oefeningen waar je ook wat aan vetverbranding doet zijn touwtje springen ( zonder touw ), mountain climbing en burpee. Van die laatste twee nooit gehoord maar daar zit wel alles in. De Burpee gebruiken ze in het leger om te kijken hoe fit de manschappen zijn, erg lastig en moeilijk vol te houden. Ik begin maar met de baby burpee, voor de rookies. Na deze middag activiteit stap ik onder de douche en app nog wat met het thuisfront. Om 18:00 wordt het diner gebracht. Als ik dat op heb zet ik alle maaltijd doosjes bij de deur zodat dit afval door de avonddienst rond 20:00 opgehaald kan worden. Iedere dag kan ik 4 flesjes ( 600ml) water bestellen, beetje aan de krappe kant maar daar redt ik het sofa wel mee.

Mijn writing desk

In de avond is het al vroeg donker en beginnen mijn ogen al wat vermoeider te worden en pak ik de I-pad voor wat vermaak. Rond achten zet ik dan Netflix aan voor een filmpje. Afgelopen dagen naar ‘the Big Lebowski’ en ‘American History X’ gekeken. Blijven fantastische films. Rond de klok van elf zet ik de airco weer aan en duik ik mijn bed in en zet het leesbrilletje op om nog een kwartiertje te lezen in Historisch Nieuwsblad. Daarna is het snaveltjes dicht en oogjes toe...

1. Hedwig:
    14 augustus 2020
    Mooi geschreven broer.. moest lachen om snaveltjes toe.... praat je in jezelf zo.n dag ... dikke tut en zet m op groetjes ut Fryslân
  2. Freek:
    15 augustus 2020
    In jezelf praten maakt niet uit, er luistert toch niemand mee. Bedankt voor je bericht.