Dag 13 New Orleans

12 augustus 2018 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Vanochtend even uitgeslapen na een avondje stappen de avond ervoor in bourbon street. 10 uur ontbijt in het hotel. Wentelteefjes en scrambeled eggs. Daarna in hotel lobby een rondrIt door de stad aangevraagd. Hij adviseerde de VIP tour. Hij begon om 13 uur en duurde ongeveer twee uur. Kwart voor een stond het busje voor de deur. En werden we opgehaald door Justin, een jongen van net onder de dertig. Het busje had airco wat geen overbodige luxe was vandaag, het was erg warm buiten. Hij wist de informatie over zijn stad erg amusant over te brengen. Hij vertelde over de french quarter,het verwoeste gedeelte na Hurricane Katrina, de delta werken van zijn stad en de kerkhoven. We stopten bij een cematary en hier legde hij uit dat de doden boven de grond werden begraven omdat zijn stad onder zeespiegel lag. Een familie graf kon wel 250 doden bevatten. Het was wel een regel dat er maximaal twee familieleden per jaar dood konden gaan aangezien de ruimte van de graven. Gingen er bijvoorbeeld drie dood in hetzelfde jaar dan werden die in een mortuarium ‘opgeslagen’ en na een jaar bijgezet in het familiegraf. Halverwege, na een uur, stopten we voor een plaspauze bij morning call, een zuster bedrijf van het fameuze cafe du monde met zijn lekkere beignets. Heerlijk met veel poedersuiker. Na de break het football stadion en de rijkere wijken van de stad. Justin wist het goed te vertellen met een vleugje humor. We werden afgezet bij Jackson square. Daar hebben we wat rondgelopen tussen de kunstenaars. We hadden dorst en wilden de kinderen toch wat Jazz laten proeven. Advies om dan naar de frenchmen street te gaan. Daar speelden ze inderdaad in verschillende barretjes al wat jazz. Deze buurt is wat rustiger en ziet er wat rommeliger uit dan de french quarter maar er is meer jazz. We belanden in the Maison met de kinderen. Hier speelde een leuk jazz bandje met een wasbordje. Larissa en Lukas vonden dit ook wel leuk. Na het eten splitsten we. De meiden en Lukas gingen terug naar hotel en Richard, Tim en ikzelf volgden nog een wandelroute door de stad met interessante huizen. We wilden nog bij de pianobar naar binnen maar Omdat Tim nog maar 16 is lukte dat niet. In Amerika zijn ze erg streng. Onder 21 kom je geen bar in, zelfs niet om een colaatje te drinken. In New Orleans is de preservation bar erg bekent. Hier speelt men de oer jazz. Aangezien er niets gedronken wordt was het geen probleem om met zijn drieën naar binnen te gaan. De 6 muziekanten hier waren allemaal boven de 60en het schijnt dat je alleen maar bij deze jongens komen als er eentje doodgaat. Tim moest even wennen aan de muziek maar Richard en ikzelf genoten van deze mannen drie kwartier lang. Daarna weer terug naar hotel waar we aan de oesterbar nog wat oestertjes hebben genuttigd.
Morgen vliegen we naar Miami.

1. Jose van Hooff:
    13 augustus 2018
    weer leuk om te lezen,en zo leer je nog eens wat. gr. uit hippo.